maanantai 19. kesäkuuta 2017

Itkevä merirosvo


Näin viime yönä mitä omituisinta unta, jossa olin Jack Sparrow, mutta en aivan sellainen kuin hän on elokuvissa. Vakavampi, tolkullisempi. Minulla oli lapsi, poika, josta kaikesta huolimatta välitin hyvin paljon - ja tällä tarkoitan sitä, että niin erilainen en elokuvien Jackista ollut, että olisin ollut naimisissa tai edes asunut yhdessä lapseni äidin kanssa. Ei sentään. Unessani oli mukana myös monista unista tuttuja teemoja, kuten metsä, jonne pakenin... jotain. Metsä on olemassa, joskin nykyään sinne ei hakkuiden jäljiltä ole paljon pakenemista, joten uneksin siitä ilmeisesti sellaisena kuin koin sen lapsena. Unissani sinne vie polku, joka on samalla polku turvaan.

Unessa lapseni kuoli, kun joku oli antanut minulle jonkinlaisen kellon (?), joka oikeasti oli aikapommi tmv. ja pommi oli huoneessa, jossa poikani oli muiden lasten kanssa. Hassuinta oli, että jotenkin tiesin koko ajan, että näin tulee käymään. Muistan suruni ja sen, kuinka minua ei päästetty katsomaan lasten jäännöksiä. Sitten unen näkökulma muuttui, olinkin taas minä ja menossa joihinkin pippaloihin, joita Jack S. isännöi. Hänen poikansa kuolemasta oli kulunut vuosi ja suru oli yhä hänen sisällään, vaikka hän yrittikin peittää sen. Kyselin hänen vointiaan ja sain ympäripyöeritä vastauksia kunnes hän alkoi itkeä ja itki itkemistään. Se oli outoa, sillä kirjaimellisesti tunsin hänen surunsa ja se oli jotain niin syvää ja musertavaa, että en oikeasti usko koskaan itse tunteneeni sellaista.

Tänään on vapaapäivä ja hyvä päivä makustella yön tunnelmia ja ottaa rennosti. Kulunut työviikko ja varsinkin viikonloppu oli todella mukava ja olen alkanut hyväksyä sen tosiasian, että oli sittenkin mahdollista löytää työ, työpaikka, ammatti, jossa työ ei tunnu enää työltä. Tämä työvuosi on ollut aivan mahtava, tunnen olevani töissä kuin kotonani (vaikka toki edelleenkin minulla on kova kiire aina iltaisin kotiinkin) ja elämä tosiaankin on vain yhtä ja samaa jatkumoa. Tällä viikolla minulla piti olla vapaa tämä maanantai ja la-su (koska on juhannus), mutta meninkin sitten lupautumaan töihin sunnuntaiksi. No, mikä ettei. Viime kuun palkka oli tosiaan jo suorastaan säällinen ja ajattelin tavoitella tälle kuulle samaa. Ulosottohenkilö vie siitä suuren osan, mutta jää siitä silti itsellekin. Syytä onkin jäädä, olen velkaa äidille vaikka kuinka auton huollosta, koiran tuhkauksesta ym. ym. Yritin jo toukokuussa saada maksuvapaita kuukausia ulosotosta, juurikin siksi, että auton huoltoon meni n. 800 euroa, mutta en saanut, koska niitä saa vasta, kun ulosottoa on kestänyt vuosi. Yritän siis heinäkuussa uudelleen.

Tänään siis oleilua ja puutarhailua. Juniori lähti töihin ja mies on kotona, koska auto on TAAS huollossa, nyt saadaan vetokoukku viimeinkin kuntoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti